Miran opintoblogi

Tässä blogissa käyn läpi internetin ihmeellistä maailmaa Matkailun sähköinen liiketoiminta opiskelujen kautta.

torstai 10. joulukuuta 2015

Periscope-ryhmätehtävä

Tehtävänanto: perustakaa Periscope -tili ja kerätkää sille mahdollisimman paljon sydämiä. 

Ryhmä: Noora, Outi, Ella, Mira, Jorma ja Onerva 


Alkubriiffi ryhmän kesken 


Tehtävä lähti hyvin liikkeelle jo koulussa. Noora heitti idean lemmikkien matkustamisesta ja päätimme yksimielisesti lähteä toteuttamaan tätä. Tilin nimeksi sovittiin Pets Who Travel ja tarkoitus on luoda videoita lemmikkien kanssa touhuamisesta, ulkoilusta, matkustamisesta esim. eri liikennevälineissä, pakkaamista matkalle jne. Projektipäälliköksi valitsimme Outin ja sihteeriksi Ellan. Ryhmästämme oli läsnä muut paitsi Jorma, joka ei päässyt osallistumaan lähiopetuspäiville. 


Pets_who_travel
Pets_who_travel
Pets_who_travel -tili luotiin Twitteriin ja Periscopeen. Keskustelimme, millaisia videoita voisimme luoda sekä missä markkinoida niitä esim. omilla sosiaalisen median tileillä. Mietimme myös, miten voisimme hyödyntää somessa esillä olevia "lemmikkejä" esim. I am Tauno sekä miten saisimme kaverit markkinointiin mukaan sekä seuraamaan meitä. 

Sovittiin, että jokainen tutustuu palveluun itsenäisesti ja ideoi videoita. Näiden pohjalta tehdään sisältö- ja aikataulusuunnitelma. Sovimme, että maanantaina 23.11. jokainen on miettinyt ainakin kolme videota ja milloin aikoo tehdä ne sekä muita mahdollisia sisällöntuottajia/yhteistyötahoja, joita voisi hyödyntää. Google+ -palveluun luotiin yksityinen ryhmä, jossa kommentoimme ja keskustelemme aiheesta jatkossa. 

Tutustuin Periscopeen eri internet  -lähteistä sekä katsoin videoita Periscopessa. Etenkin
suomalaisten postaamat videot yllättivät; pääosa oli teinejä, jotka kuvasivat itseään ja moikkailivat muita ja vastailivat tuleviin kommentteihin. Oman elämänsä chattijuontaja :D. Oli siellä onneksi hyvin tehtyjä videoitakin ja aloin etsiä lemmikkiaiheeseen liittyviä henkilöitä/tilejä ja lisäsin niitä seurattavien listalle. Lisäsin profiiliin myös kuvauksen, koska se puuttui alussa. Periscopeen tutustuttuani kävi selväksi, että tarvitsemme pian materiaalia ja mitä enemmän sen parempi. Videot ovat vain 24h näkyvillä, joten mitä enemmän meillä on materiaalia, sitä suurempi todennäköisyys on saada sydämiä. Perjantaina saimme jo ensimmäisen seuraajan Periscope tilillemme ja sunnuntaina julkaistiin ensimmäinen video ja iltaan mennessä meillä oli jo useita seuraajia ja sydämiäkin, kuten kuvasta näkyy (tilanne 22.11.klo 18.52.):)

vko 48 - Toteutukseen


Outi teki meille maanantaiksi sisältö- ja julkaisusuunnitelman, johon jokainen merkitsee haluamalleen päivälle videon aiheen ja suunnitellun lähetysajan. Tällä vältämme sen, ettei useampi ryhmän jäsen olisi kuvaamassa samanaikaisesti ja lisäksi voimme suunnitella postauksia joka päivälle/useamman kerran päivässä. Suunnitelma on kaikkien päivitettävissä Google Drivessä, joten sitä voi muokata koska tahansa.

Päivitetty sisältö- ja julkaisusuunnitelma 
Keskiviikkoillalle sovimme hangout chat -palaverin klo 19, jolloin voimme samanaikaisesti käydä läpi suunnitelmia ja keskustella aiheesta. Kaikkien ryhmäläisten pääseminen hangouttiin tuotti hiukan päänvaivaa ja lopputuloksena yksi jäsen ei päässyt oikeaan aikaan mukaan palaveriin (kaksi jäsentä oli pois). Palaverissa jaoimme ideoita ja loimme tilillemme tavoitteet. Kirjasimme ylös, miten Periscopen lähetyksiä voi boostata lähetyksen aikana sekä sovimme mm. miten markkinoimme Periscope -tiliämme ja videoitamme. Jokainen meistä olikin jo jakanut omalla Facebook -sivullaan kehotuksen ja ohjeet, miten tulla seuraamaan meitä Periscopeen. Jaoimme myös Haaga-Helian MSL -sivuilla mainoksen tilistämme ja kehotuksen tulla katsomaan ja tykkäämään videoistamme. Jokainen etsii Periscopesta kiinnostavia videoita ja seurattavia ja seuraajia. Sovimme, että Ella ottaa vastuun Twitterin päivityksestä ja Periscopen markkinoinnista siellä. Mietimme myös oman Facebook -sivun perustamista Pets Who Travelille, mutta totesimme, että näin lyhyessä ajassa emme todennäköisesti saisi siitä hyötyä irti, joten päätimme käyttää jokaisen olemassa olevia some-kanavia. Tavoitteenamme projektin lopussa on 20 000 sydäntä, 200 seuraajaa sekä KISAN VOITTO :D. Tilanne 25.11.: 42 seuraajaa ja 2402 sydäntä.

Videoita tuotettiin tasaiseen tahtiin ja sydänten määrä kasvoi. Etenkin viikonlopun aikana saimme useita videoita ulos, mikä johtui paljon siitä, että pystyimme kuvaamaan päivän valossa ulkona! Arkipäivisin ei ulkona kuvaaminen onnistu ainakaan normaalipäivätöitä tekevältä, kun aina on pimeää. Viikon lopussa 29.11. 10 000 sydämen raja ylitettiin!


Vko 49 - Vauhti kiihtyy


Tilanne 1.12. klo 8.30
Viikon alussa meidän sydänmäärä on noussut jo yli 45 000! Mutta samalla huomasimme, että yksi ryhmä on saavuttamassa meitä! Ei kun uusi vaihde päälle! Sovimme Hangout chat -palaverin 1.12. klo 20. 

Chat -palaverissa (kaikki paikalla) sovimme seuraavaa:


  • Tavoite 200 000 sydäntä
  • Jokainen päivittää sisältösuunnitelmaan ne lähetykset, jotka ennalta tietää. Myös ex-tempore lähetyksiä voi ja saa mielellään tehdä, kunhan katsoo tarkkaan, ettei toinen ole juuri silloin lähettämässä
  • Kirjaudutaan aina ulos yhteiseltä tililtämme lähetyksen jälkeen. Katsotaan omia lähetyksiämme netin kautta, niin ei vahingossa tule annettua itselle sydämiä
  • Markkinoidaan tiliämme ja lähetyksiämme omissa somekanavissa (face, twitter yms.). Aktivoidaan lähipiiri mukaan (puolisot, työkaverit, serkut, kummit, kaimat…) Opetetaan lähipiiriä käyttämään Periscopea (ja twitteriä, jonne lähetyslinkkimme tulevat). Max 500 sydäntä per lähetys voi antaa. 
  • Käydään aina oman lähetyksen jälkeen kurkkimassa muitten lähetyksiä (erityisesti lemmikeistä ja matkailusta kiinnostuneiden) ja antamassa niille sydämiä. 
  • Ella hoitaa twittermarkkinointia, hakee seurattavia ja houkuttelee postauksilla seuraajia. Jokainen voi toki myös tähän osallistua sopivilla hetkillä halutessaan.
  • Sisältöä: eläinten kanssa elämyksiä ja matkan suunnittelua sekä lähimatkailua, eläinystävällisten kohteiden esittelyä, vinkkejä eläinten kanssa matkalle lähtöön, eläimet & Green Care = vihreä hoiva… vain mielikuvitus rajana
  • Arkeen vähintään 5 lähetystä/pvä = jokaisella yksi lähetys jos vain mahdollista. Viikonlopun päiviin ainakin 10 lähetystä per/pvä. 
  • Ella markkinoi Piispalan Periscope tiliä pe mennessä. Katsotaan kokemuksia siitä. 
  • Seuraava chat ti 8.12 klo 20 aiheena loppukirin taktiikka

Jatkoimme koko viikon videoiden tuottamista. Jokainen myös jakoi aktiivisesti tietoa omissa kanavissaan tutuille sekä seuraajilleen. Päivittäin olimme yhteydessä Google+ kautta toisiimme.

Vko 50 - Viimeinen rutistus


Tilanne 9.12. klo 8.30
Olin maanantain työmatkalla Itä-Suomessa. Kotiuduttuani sieltä, lähdin ystäväni ja hänen koiransa kanssa metro- ja bussimatkailemaan, ainoastaan saadakseni tehtyä videoita. Silloin mietin, että aivan hulluahan tämä on :D Mutta sain kaksi hyvää videota Hirosta, joten kannatti lähteä. Ystäväni jakoi omissa sosiaalisen median kanavissaan Hiron osallistumisesta opiskelutehtävään ja saimme tätä kautta lisähuomiota. Lisäsin mukaan ohjeen, miten liittyä Periscopeen sekä miten seurata meitä ja antaa sydämiä videoillemme ja saimmekin tätä kautta uusia seuraajia.

Tiistai-illan Hangout chat -palaveri klo 20-21.30. Tapasimme koko ryhmä jälleen chatissa ja kerroimme jokainen, mitä olimme tehneet edellisen viikon aikana videoiden lisäksi sekä suunnittelimme taktiikkaa viimeisille päiville. 


Tilanne


  • Xmas channel Finland reilut 170 000 sydäntä
  • Pets who travel reilut 220 000 sydäntä



Mitä ollaan tehty tämän viikon aikana



Jorma: Lähimmät kollegat (n. 60) on infottu + opiskelijoita sellainen reilu 200 on infottu.

Noora: Aktivoitunut Periscopen seuraajien rekrytoinnissa ja laittanut seuraamis"pyynnön" n. 300 taholle viikon aikana ja lisäksi aktiivisesti käynyt kommentoimassa lähetyksissä. Tuottanut selkeästi tulosta ja aina joku lähettää seuraamis"pyynnön". Omaan kanavaan laitoin tänään toiveen ja turbon ja jackrussell kanavat kontaktoitu. Laitoin lisäksi mustimirri ja tassutkartalla -palveluihin linkin ja vinkin tilistä viestillä.

+ Turbon kanssa tehty huikea määrä videoita viikon aikana
+ lähipiiri on vahvasti aktivoitu

Ella: Tänään kaksi videota. Suoria viestejä facen ja twitterin kautta omalle verkostolle, että pistää sydämiä. Lähipiirin aktivointia vielä tulossa tänään. Muiden lähetysten katsominen ja kommentointi toimii, itsekin siellä hieman touhusin, mutta en niin paljon kyllä kuin Noora. Minä olen tykkäillyt twitterissä ihan hulluna sekä ottanut uusia seurantaan ja välillä mainostellut menneitä ja tulevia videoita. Mutta tuntuu, että itse Periscope seuranta toimii parhaiten.

Outi: Tänään yksi video. Lähipiirin ohjeistaminen henkilökohtaisilla pyynnöillä. Kaikille omille seuraajille olen painottanut, että saa ja pitää antaa paljon sydämiä ja että nyt on loppukiri, tuntuu toimivan. Olen ohjeistanut mieluummin antamaan livelähetyksen jälkeen sydämiä, koska rekisteröityy varmemmin niin.

Mira: Myös painostanut lähipiiriä ja saanut pari uutta tykkääjää. Eilen onnistuin viimein treffaamaan kaveria ja Hiro koiraa ja käytiin matkustelemassa (pari videota), sitä kautta saatiin lisää huomiota, kun kaveri jakoi omalla face-sivullaan. Videoita Aatusta tietysti. Lähimpiä kavereita olen myös viesteillä aktivoinut. Etsin Periscopesta kaikki kissaihmiset ja otin ne seurantaan, jotta alkaisivat seurata meitä.

Onerva: Ei ole saanut kuvattua videoita koska ei ole puhelinta ja samsungin tabletilla ei onnistu Periscopeen kuvaaminen (tiedostettu ongelma samsung-tablettien käyttäjillä, kuva tosiaan tulee väärinpäin... Periscope ei ole ratkaissut ongelmaa vielä). Onerva laittanut työkavereille ohjeen miten seurata meidän tiliä ja antaa sydämiä.


Tekniset ongelmat


Ella laittanut Periscope helppiin kysymyksen siitä miksi livelähetysten sydämet ei rekisteröidy. Esim. lammasvideo, jossa tallenteesta näkee sydämien lentelevän, mutta livesydämiä ei mukamas ole ollut vaikka oli 53 liveseuraajaa...

Periscope Help: “In the system it looks like you have about 300 hearts from that broadcast. None showed on the stat screen or during the broadcast”


Mitä sovittiin


Haaga-Helia ryhmään Facebookissa uusintapyyntö. Sovittiin, että Mira hoitaa.

Jokainen laittaa vielä henkilökohtaisia pyyntöjä omissa some-kanavissa. Ellan idea vika kampanja twitterissä tyyliin ”@ilkkakauppinen saat rohkeasti antaa sydämiä voittajajoukkueelle”.

Päivitetään omien videoiden osalta kaikki tehdyt sisällöntuotantotaulukkoon niin saadaan niistä kooste (twitteristä voi tarkistaa tehdyt)


Viimeiset videot


  • Outi: työpäivän aikana pari, illalla jos on tarpeen niin yksi Pojun kanssa
  • Mira: Aatun ulkoilua ja jotain jouluteemaa sisällä
  • Ella: kuvailua Piispalassa. Fööbi ehkä lähtee mukaan
  • Noora: Turbon kanssa live-keikka tms.

Huom! viimeisiin lähetyksiin: Muistakaa pyytää sydämiä! ”Esim. lähetyksen alkuun tai päätteeksi voi sanoa että muistakaa antaa sydämiä vaikka kattoisitte myöhemmin.”

Kiitos-videot: tilille kiitos-videot torstaina (jokainen tekee oman lemmikkinsä kanssa) – ”jäämme joululomalle terveisin, emmekä tee videoita vähään aikaan” tms.


Tavoite


  • Jokainen yrittää aktivoida vielä 10.000 sydäntä omilta kontakteiltaan 
  • yli 300 000 sydäntä 10.12. klo 12 mennessä 
  • 200 seuraajaa kisan lopussa


Tehtävän palautus


Ella toimittaa tehtävänannon mukaisesti palautuksen Ilkalle:
  • Deadline 10.12.2015 klo 12.00.
  • Periscope-tili, käyttäjätunnus ja salasana sähköpostilla ilkka@ilkkakauppinen.com otsikolla Periscope-kilpailu
  • laittakaa sähköpostiin kaikkien ryhmäläisten koko nimet
  • Lisäksi liittäkää sähköpostiin 10.12 otettu screenshot kuva, missä näkyy kokonaistuloksenne
Muut ryhmän jäsenet: Mahdollisuuksien mukaan seurataan tilannetta viimeiseen saakka, aktivoidaan antamaan sydämiä jos vaan pystytään.


Lopputulos 10.12. klo 12

Kisan päätös


Huh huh... Johan oli rutistus, mutta hyvin se meni. Jäämme odottamaan virallisia tuloksia Ilkalta :) 

Kisasta voisi sanoa, että paitsi oppi Periscopen käytön ja idean, se madalsi todellakin kynnystä videoiden tekemiseen ja vuorovaikutukseen katsojien kanssa. Periscopen hyötyä matkailuliiketoiminnassa en näe vielä kovin suurena. Toki, jos aikaa tähän on, voi videoita hyödyntää markkinoinnissa. Tämä vaatii ennen kaikkea hyvän puhelimen/tabletin, jotta kuvan laatu on moitteeton (tässä oli meillä vähän haastetta) sekä tietysti aktiivisen ja innokkaan videontuottajan. Toisaalta jää nähtäväksi, käyttävätkö asiakkaat tätä "palautteenantokanavana" etenkin negatiivisessa mielessä.


Google+ ryhmä


Palvelun käyttö kommunikointiin ei aikaisemmin ollut tuttua, mutta tämä toimi loistavasti. Uusista viesteistä tuli ilmoitus sähköpostiin ja puhelimeen ja ryhmäläisten välinen viestintä oli nopeaa. Laitoimme viestiä päivittäin Google+ ryhmään, välillä tiedotusta, mutta myös tsemppausta ja kannustusta. Miinuspuolena sanottava, että viestit hukkuivat nopeasti suureen viestimäärään, joten jos myöhemmin piti tarkastaa jotain jostain viestistä, meni etsimeen hetki aikaan.


Hangouts Chat


Käytimme Hangouts chat -keskustelua kolme kertaa. Täällä pystyi helposti jakamaan ideoita ja asioita koko ryhmän kesken samanaikaisesti. Toimiva palvelu. Teimme chat -keskusteluista jälkeenpäin muistiot, jotka jaoimme vielä Google+ periscope -ryhmässämme. Käytimme hyväksemme myös google docsia muistioiden muokkaamiseen ja jakamiseen.

13 kommenttia:

  1. Jestas! Ei ihme että voititte! Loistavaa.

    T

    VastaaPoista
  2. Kiitos, kyllä tähän meni aikaakin! Mutta oli meillä hauskaakin :)

    VastaaPoista
  3. Ihan 5 arvonen teksti! Kyllä me meidän voitto ansaittiin vaikka muut olikin hyviä!

    VastaaPoista
  4. Kiitti Noora :) Ansaittu voitto!

    VastaaPoista
  5. Onnea Voitosta. Huikeaa työtä olitte tehneet ja hyvä tiimihenki loistaa kaikissa teidän kirjoituksissa. Tykkään tekemisen meiningistä ja tuo viikko taulukko on toiminut hyvänä työkaluna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Kyllä meillä oli todellinen tekemisen meininki ☺

      Poista
  6. Onnittelut voitosta, ihan loistava suoritus! :) Ja lähetin sulle LinkedIn-kutsun ;)

    VastaaPoista
  7. Hyvin kirjoitettu Mira! Ja samaa mieltä Google+:sta viestintäkanavana, vaikka itse aluksi epäilinkin mitä viestinnästä oikein tulisi. Nyt kun on lukenut muiden ryhmien kirjoituksia, niin on enemmän vielä ymmärtänyt miten onnekkaita oltiin, että meidän ryhmässä suurimmalla osalla oli Periscope-sovellusta tukeva käyttöjärjestelmä puhelimessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos☺ Se onkin olennaista, että sovellus toimii. On vissiin niin uusi sovellus, että laitteet ei pysy mukana..

      Poista
  8. Olipa hauska postaus ryhmämme toiminnasta. Kiva nähdä miten erilaisia kulmia jokainen meistä löysi raporttiinsa. Ehkäpä siksi myös, oltiin hyvä tiimi.

    VastaaPoista
  9. Ansaittu voitto ja upea kuvaus! Hyvä Mira. Ongelmiahan on aina laitteiden kanssa, niiden selättäminen oli yksi osa tätä tehtävää.

    VastaaPoista